Comunicarea intr-un cabinet/clinica de psihiatrie joaca un rol crucial in stabilirea unei relatii de incredere intre profesionistii in sanatate mentala (psihiatri si psihologi) si pacient. Aceasta faciliteaza intelegerea profunda a starilor emotionale, mentale si a nevoilor pacientilor.
Prin comunicarea eficienta, medicul psihiatru si echipa sa pot obtine informatii esentiale despre semne si simptome, experiente si istoricul pacientului, toate acestea coroborate contribuie la stabilirea unui diagnostic precis si a unei conduite terapeutice adecvate.
O comunicare empatica si deschisă poate ajuta pacientii sa se simta intelesi si acceptati, ceea ce poate contribui la reducerea stigmatului legat de tulburarile de sanatate mentala si imbunatateste relatia terapeutica. Pacientul poate primi astfel suportul si ghidajul necesar pentru gestionarea unei tulburari de natura psihiatrica. Empatia implica astfel intelegerea, la nivel emotional, a pacientului.
Cercetătoarele S. Fica și L. Minea, in lucrarea “Ghid de comunicare si comportament in relatia cu pacientul”, accentueaza ca in relatia terapeutica medic-pacient este foarte important ca medicul sa adopte anumite abilitati esentiale in exercitarea profesiei ce tin de intelegerea, compasiunea, abilitatea de autocontrol, de bun ascultator, abilitatea de a influenta si de a negocia, asertivitatea etc.
Pacientul trebuie privit ca pe o persoana complexa, abordarea acestuia fiind una bio-psiho-socio- culturala si spirituala.
Toate aspectele mai sus mentionate, pot fi abordate prin:
- asigurarea cadrului potrivit, in timp si spatiu, pentru consult si consiliere cu pacientul si/sau cu apartinatorii
- stabilirea limitelor (informarea privind regulile interne de buna functionare care trebuie aduse la cunostinta de la prima intalnire cu pacientul; astfel, medicul stabileste regulile, iar pacientul trebuie sa le cunoasca si sa se conformeze
- ascultarea activa care presupune un proces interactiv intre vorbitor ai ascultator (pacient si medic)
- comunicarea corecta si printr-un limbaj clar, transparent, cu evitarea termenilor de specialiate
- rabdare si toleranta- unii pacienti pot avea dificultati in exprimarea gandurilor; prin intrebarile ghidate, deschise, isi pot exprima emotiile si gandurile
- informarea clara cu privire la planul de tratament prin asigurarea ca pacientul a inteles conduita, eventuala medicatie, masurile de psihoeducatie, solicita intrebări pentru eventualele nelamuriri si clarificări.
Fiecare pacient este unic, abordarea fiind personalizata. Flexibilitatea si adaptarea la stilul de comunicare al fiecarui pacient sunt esentiale pentru stabilirea unei relatii de incredere, relatii terapeutice, chiar si imbunatatirea rezultatelor terapeutice.
“Comunicarea eficienta presupune sa vorbesti atat incat sa fii inteles, dar si sa asculti pentru a intelege” – John C. Maxwell
Comunicandu-ne nevoile, simplu, sincer si deschis, noi, specialistii in sanatate mentala vom sti cum te putem ajuta. #NoAddict
Dr. Nicoleta Bobuțanu